Strona głownaO AkademiPress RoomKontaktABS Truck

Kampania

Tygodnie Przeglądów

Konkursy

Gabinet grozy

Akademia radzi

Części samochodowe

Patroni i Organizatorzy

Kontakt

Galeria zdjęć

Jaka jest minimalna głębokość bieżnika w oponie letniej?

4 mm

1,6 mm

1 mm


Łożyska kół


Łożyska – ważniejsze niż myślisz

Mając na uwadze fakt, że większość noworejestrowanych samochodów w Polsce jest starsza niż 10 lat, ich użytkownicy raczej prędzej niż później zetkną się z problemem zużytych łożysk. Jeśli lekceważymy pierwsze niepokojące objawy (szum, piski, nagrzewanie się), wyeksploatowane łożysko może nagle unieruchomić pojazd, a nawet doprowadzić do wypadku.

Koła przednie
Zużycie łożysk kół przednich jest typowe dla wszystkich rodzajów samochodów – zarówno przednio–, jak i tylnonapędowych. Typowe objawy to szum, czy inne dziwne odgłosy, które mogą nasilać się na niektórych zakrętach. Rażące lekceważenie tego objawu może doprowadzić do zablokowania koła i utraty kontroli nad samochodem. Z uwagi na fakt, że większość łożysk przednich jest nierozbieralnych, kierowca w zasadzie nie może w jakiś szczególny sposób o nie zadbać. Mają po prostu określoną trwałość, a później nadają się do wymiany. Zużycie łożysk przednich może oczywiście przyśpieszyć intensywna eksploatacja samochodu w górach, gdzie wysokie temperatury zacisku hamulcowego przenoszą się na piastę i sprzyjają wytopieniu smaru z łożyska.

Koła tylne
Nierozbieralne, dwurzędowe łożyska kół tylnych na szeroką skalę zaczęto stosować dopiero na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Pierwszym autem kompaktowym z tym rozwiązaniem był Fiat Tipo (1988). Nie mniej, wielu producentów nadal pozostawało przy tradycyjnych łożyskach wymagających okresowej obsługi. Przykładem jest choćby Volkswagen, który w wielu modelach stosował je jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Eksploatując starszy przednionapędowy samochód powinniśmy sprawdzić, czy łożyska jego kół tylnych nie wymagają obsługi. Zwykle co 30 000 km należy je zdemontować, umyć w specjalnym płynie lub w benzynie, osuszyć, nasmarować i po zamontowaniu dokręcić tak aby jednocześnie ustawić odpowiedni luz roboczy. Bagatelizowanie tej czynności obsługowej prowadzi do trwałego uszkodzenia łożyska. Początkowo zaczyna szumieć. W skrajnych przypadkach nagrzewa się, utrudnia swobodne obracanie się koła i w ostateczności zmienia jego kąt pochylenia.

Łożyska tylnych zawieszeń
W wielu samochodach (głównie produkcji francuskiej) tylne wahacze są ułożyskowane. Lekceważenie objawów ich zużycia (piski, skrzypienie tylnego zawieszenia) prowadzi do uszkodzeń tylnej belki, której czopy są jednocześnie wewnętrzną bieżnią łożysk. Na tym etapie jazda staje się już niebezpieczna – tylne koła w trakcie jazdy zmieniają kąt pochylenia,  zaczynają wpadać w drgania, a tył samochodu zaczyna „żyć własnym życiem”. Jedynym ratunkiem staje się wymiana lub fachowa regeneracja kompletnej tylnej belki. 

Łożyska podpór półosi
W niektórych samochodach przednionapędowych producenci stosują tzw. łożysko podporowe półosi. Objawem jego zużycia są drgania w układzie napędowym oraz stuki przy dodawaniu i ujmowaniu gazu. Uszkodzenia łożyska podporowego półosi utrudniają kierowanie samochodem i powodują tym samym, że jazda staje się niebezpieczna.

Łożyska podpór wału napędowego
Jedną z typowych usterek samochodów tylnonapędowych jest zużycie łożyska podpory wału napędowego. Objawem są silne drgania dobiegające spod podłogi auta o natężeniu zależnym od prędkości obrotowej wału napędowego. Zużycie łożyska podporowego uniemożliwia w zasadzie podróże na dalszych trasach. W skrajnych przypadkach może powodować oberwanie wału napędowego.

Łożyska alternatora
Osprzęt silnika pracuje w szczególnie trudnych warunkach. Codziennie jest nagrzewany do wysokich temperatur, gwałtownie schładzany wodą z kałuż i systematycznie brudzony kurzem. W takiej sytuacji trudno dziwić się, że z czasem ulega zużyciu. Na pierwszy ogień idą oczywiście łożyska. Wśród nich numerem jeden jest łożysko alternatora. Na dalszych miejscach pod względem częstotliwości wymiany plasują się łożyska kompresora klimatyzacji, łożyska wentylatora chłodnicy itp. Gwałtowne zatarcie któregoś z łożysk nie powoduje wprawdzie zatrzymania samochodu, ale uniemożliwia kontynuowanie jazdy. W przeciwnym wypadku dochodzi do wyczerpania akumulatora, przegrzania silnika lub innych awarii niezwykle kosztownych w naprawach.

Nie tylko łożysko
Przygotowując się do wymiany łożysk kół czy zawieszenia warto pamiętać, że w większości przypadków prawidłowe wykonanie naprawy jest niemożliwe bez wymiany zawleczek, śrub dociągających czy zabezpieczających a czasem także pierścieni uszczelniających. Optymalnym rozwiązaniem w takiej sytuacji wydaje się zakup gotowych kompletów naprawczych proponowanych przez renomowanych producentów w niezwykle atrakcyjnych cenach. Zawsze cena kompletu naprawczego jest niższa niż suma potrzebnych elementów kupowanych oddzielnie. Dodatkowym zyskiem jest spora oszczędność czasu - w pudełku znajdziemy wszystko co jest potrzebne do naprawy – skompletowane przez fachowców. W trakcie pracy nie trzeba będzie „dokupywać” nietypowej zawleczki, podkładki, czy nawet smaru.
 


2006 © Akademia Bezpiecznego Samochodu